Zákon o miestnom poplatku za rozvoj
Zavedením kvalitného zákona o poplatku za rozvoj, by sa na Slovensko vniesli pravidlá pri výstavbe nových projektov. Avšak v zlom znení môže tento zákon spôsobiť ešte viac problémov pri výstavbách nových budov a prehĺbiť komerčné prostredie.
Problémy a možné riešenia
Interval sadzby poplatku za rozvoj - od 10 do 35 €/m2 nadzemnej podlažnej plochy.
Uvedené sadzby sú v zákone nereálne vysoké a bez náležitých prepočtov ich oprávnenosti. Rovnako ani obce nebudú mať povinnosť vypracovať základnú „ekonomiku“ územia (ako sa uvádza v dôvodovej správe), nakoľko táto časť bola zo zákona počas jeho prípravy odstránená. Vyššie sadzby majú vplyv na zníženie dostupnosti
bývania (keď hovoríme o rezidenčnej výstavbe)
a rast finančného zaťaženia pre podnikateľský
sektor (pri inej výstavbe).
IUR navrhuje interval sadzby od 0 do 10 €/m2
Možnosti stanoviť poplatok na rôzne územia umožňuje diskrimináciu stavebníkov a podporuje korupčné prostredie.
Zákon umožňuje obciam spoplatniť aj malé územie, na ktorom žije len 5% obyvateľov maximálnou sadzbou (bez akéhokoľvek relevantného podkladu), zatiaľ čo stavby v území doslova cez ulicu nemusia byť zaťažené poplatkom vôbec. Možnosť účelového použitia (či až zneužitia) poplatku proti jednotlivým projektom dáva aj možnosť meniť poplatok každý rok. Na rozdiel od daní z nehnuteľností
neexistuje maximálny rozptyl medzi najviac a
najmenej zaťaženým územím, resp. medzi
najviac a najmenej zaťaženým typom stavby.
IUR navrhuje interval sadzby od 0 do 10 €/m2
Nemožný zápočet = dvojité spoplatnenie.
Zákon neobsahuje možnosť zápočtu investícií, ktoré na základe požiadavky samosprávy realizuje do verejnej infraštruktúry sám stavebník. Pri súčasnom nastavení zákona nastane situácia, keď stavebník postaví infraštruktúru sám a ešte za ňu zaplatí aj poplatok obci. Zachová sa tak dnešný systém ad-hoc rokovaní s mestom a navyše pribudne poplatok.
IUR navrhuje interval sadzby od 0 do 10 €/m2